BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

SUARA.

" kau BISU ke? aku CAKAP dgn kau nii?! " saat lepak kat cc. sambil dgr lagu Radiohead yang mmg menjadii santapan aku setiap malam. semua org boleh bersuara segala benda. tapii , aku yang merasa , macam bait lagu Creep ,  " i wish i were special." dan " i dont belong here " aku bukan nak berkata ttg politik yang tgh heboh serata negeri. sampai ke lubang cacing. kalau kucing tepi jalan boleh bersuara , confirm dia akan cakap . " SHUT UP YOU BITCH ! " kalau microphone mampu utk bersuara sendiri , " HENTIKAN ! " aku bukan nak condem negara sendiri. dan aku taknak langsung persoalkan ttg politik. di tegaskan di situ. okay? bukan ttg politik ! aku nak bersuara ttg hidup. like seriously , aku seorang PENDIAM. and sometime when it come to my part utk bersuara , prefer utk diamkan dan biarkan. bukan sbb aku buta tuli. bukan kerana aku pekak. tidak juga sebab aku takut. cukup bg aku mendengar segalanya. cacian makian mahupun kritikan. biarkan semua itu menjadi pujian dalam hidup aku. tidaklah aku jatuh kerana suara mereka yang busuk. tidak juga aku mati kerana tikaman lidah yang berbisa. suara? even , the most beautiful thing in world , you cant talk , heard and touched. but , they can felt with heart. suara? satu anugerah utk berkata. utk bercerita. bergembira. menyanyi. suara? adakala suka , ketawa. pernahkah terfikir akan mereka yang tidak mampu utk bersuara? mereka yang senyap? mereka BISU? aku pernah tgk org bisu berinteraksi sesama mereka. benda tu buat aku leka. focus sepenuhnya utk fahami apa yang mereka katakan. aku berkawan dgn org bisu sejak umur aku 13 tahun. mereka sering di hina , di buli. jarang utk aku melihat dia tersenyum. dia BISU. mana mampu dia ketawa. jauh di sudut hati mereka , ingin sangat rasai nikmat ketawa. nikmatnya bergelak. tapii , kengkadang kita lupa akan sesuatu. buat diorg yg bergaduh dgn makbapak , pasangan , atau kawan. selalu sgt mengatakan , " AKU CAKAP DGN KAU , KAU DIAM ! BISU KE APA? " saat kita tidak memberi sebarang respond. tapi , pernahkah kita terfikir akan sesuatu yang bermain dalam benak fikiran diorg? aku tak tahu orang lain. tapii , kalau aku , " RAMAI ORANG PANDAI BERCAKAP TAPI TAK RAMAI YANG MAMPU MENDENGAR. " kenapa? Ingatlah , TUHAN MEMBERI KITA DUA TELINGA DAN SATU MULUT , SUPAYA KITA LEBIH MENDENGAR DAN KURANG BERCAKAP. i vote for shut and listen.


kawal suara anda.

guna laa akal fikiran ketika bersuara.


0 comments: